♣ 16. szd-tól gyermekgyógyításról, gyermekgondozásról szóló könyvek (gr., római és mohamedán orvostudományi források)
szoptatás/szilárd táplálék
♣ tegyenek egy kis mézet a gyermek szájába szoptatás előtt
♣ ha a gyermek megbetegedett, a dajkának kellett a gyógyszert bevennie :)
♣ túletetés: veszélyes (de: igény szerint táplált gyermek: jobb kilátás a felnőttkori neurózis és önbizalomhiány elkerülésére)
♣ már a szoptatás ideje alatt kaptak: vizet, mézes vizet, (északabbra fekvő országokban sört is)
♣ elválasztásuk előtt valamivel (~ első két metszőfog kibújása után): szilárd étel és más étel is (mézes vízbe áztatott kenyér, tiszta bor, hús- vagy csirkeleves, zabkásaleves, mézes tej,stb.)
♣ "az anya vagy a dajka pépesítse, vagy RÁGJA meg az ételt, mielőtt a csecsemőnek adná..."
♣ a szilárd étrend-kiegészítők az elválasztás fokozatossága érdekében
♣ ha követeli leválasztás idején az anyamellet: mustár, keserű hashajtó a mellbimbóra (de ha kihányja a szilárd ételt, újra mellre lehet tenni)
♣ gyakori a nyilvános szoptatás
♣ gyakran és kiadósan kell etetni szilárd táplálékkal (húzódozás ellenére is) > gazdag gy.: túletetik, emésztési problémákban meghal
♣ a lányok biológiailag alacsonyabb rendűek: kevesebb táplálék, és kevesebb ideig
(> leválasztás korábban) is elég (orvostudoményi értekezések szerint...) " Az, hogy a lányokat hogyan tápláljátok, nem számít, csak tartsátok őket életben. Ne hagyjátok, hogy elhízzanak"
> több lány volt dajkaságban (olcsóbb dajkaságban), lelencházban >> több lány halt meg gy.korában
♣ fogatlanság: első életév egyik meghatározója
♣ tejfog kibújása: határkő: fájdalom ellen> az ínyt enyhén sózott, különféle gyökerekből kivont lével elegyített mézzel kell bedörzsölni (+ gyakoribb fürdetés, ölbe vétel, szilárd ételt ne kapjon)
♣ ujjszopás ellen: még nem száraz édesgyökér (figyelemelterelés, nem erőszak)
fürdetés, melegítés, pólyázás
♣ fürdetés: módosabb családokban: legalább naponta egyszer (akár 2-3szor is), szoptatás előtt, tiszta vízben, évszaktól függően: meleg évszakban langyos, hideg évszakban meleg vízben, majd olajjal bedörzsölni a gyereket
♣ fürdőházak (módosabb városi polgárok) > 16-18. szd.: bezárták őket ( ref. és ellenreform. nemi erkölcsök túlzott óvása, nemi betegségektől való félelem)
♣ városi munkások, paraszti családok: nem fürdették gyermekeiket és mivel túl szorosan kötötték rájuk pólyájukat és azt se cserélték gyakran (> vagy nem voltak tisztában fontosságával, vagy nem volt rá idejük, így viszont a széklet el nem távolítása által bőrirritációk, sebek alakultak ki) > gennyes furunkulusokhoz vezetett (ami volt, hogy fertőzéses halálhoz)
♣ kisebb pelenka (túlságosan szoros: csipőficamot eredményezhet), teljesen becsomagolva a pólyába (csak a fej látszott ki) > apró múmiára vagy lárvára emlékeztetett... > ha szabadon mozoghat, kárt tehet magában (test rögzítése, melegen tartása, végtagok torzulásának, kificamodásának megakadályozása a cél)
nem mindig: néha a kezek, néha a felsőtest, néha az alsótest maradt szabadon
Anglia, 17. szd.: néhány hónapos csecsemő: köntösszerű "kiskabátban"
♣ 16. -17. szd.: a fürdés ártalmas > piszok: védőpajzs a szemmel verés ellen (még a királyi porontyok is ritkán)
♣ pólyázó szalagok
♣ városi és vidéki munkásosztály: az egész család egy szobában. bölcső: tűzhely mellett (melegen tartás) > forró vízzel teli üst láncra akasztva: leforrázás (tipikus otthoni baleset)
kiküszöbölte: a 14. szd.-i gombok, gyapjú alsóneműk és a késő középkori: üvegezett ablakok. > csecsemő testhőmérsékletének fenntartása
♣ nyáladzás esetére: áll alá helyezett kendő
♣ "Bárhogyan volt is, a középkori emberek hittek abban, hogy amit tesznek, a csecsemő számára a legjobb. "
A csecsemő, mint viasz
♣ levegőbe dobálása: veszélyes > ficam, torzulás (végtelenül szelíden bánjanak velük!)
♣ fürdetés: torzulások helyreállításának ideje (dajka feladata)
♣ fogak görbén: gyengéden a helyükre kell nyomogatni; kancsal szem: jó szemet be kell fedni
Alvás a bölcsőben és a szülői ágyban
♣ bölcső: társadalom minden rétegében elterjedt (11. szd.-tól): szíjjal erősítették hozzá a gy.-et (ki ne essen pl. ringatásnál se), szegény családok: kosár, teknő szolgálta ezt a célt
♣ ellenezték a gyermek ágyba vitelét, ott altatását > sok haláleset származott ebből (ráfeküdt, "megfojtotta szeretetével")
Sírás
♣ rövid ideig: egészséges, erősíti a tüdőt. <> sokáig: sérvet okozhat (főképp fiúknál)
♣ kuruzslók: amulettek, ráolvasások altatószerek javaslása (orvosok: bor, mint altatószer tiltása)
♣ " Amikor már minden egyéb kudarcot vallott, az anyák a sírós csecsemőt egy szent sírjához vitték, hogy- mint betegség vagy fogyatékosság esetén is - a szent közbenjárását kérjék."
♣ szokás volt: a sírást abba nem hagyó gyereknek gödröt ástak a szülők, abba tették, hogy abbahagyja a sírást ( 5 napos penitencia az anyára kiróva)
♣ a sírós gyermeket a szülői erőszak leggyakoribb áldozatává tevő hiedelem: a sírás a gy.-et megszálló Sátántól + démonaitól ered (volt, hogy meg is átkozták ezért őket)
Ülés, járás és beszéd
♣ orvostudományi művek szerzői: felismerik a gyermekek eltérő ütemű fejlődését! (nem szabad idő előtt erőltetni ülést, állást, járást) > lehetőséget kell biztosítani a fejlődésre
♣ 15. szd.-i végrendelet: ebből kiderül, hogy voltak gyerekszékek!!!
♣ járás tanulásánál: párnázott sapka :)
♣ fog kibújása: beszéd kezdetével összefüggésben (kb. 2 éves kor körül kezd beszélni) > fejlődési mutató
♣ beszéd: utánzás eredménye > bátorítani kell, dicsérni > ajándéktárgyakkal ösztönözni
♣ gondjai vannak a beszéddel: stratégia: nagy tükör, ami mögé a gy. hangjához has. beszélni tudó gy. áll, aki a dajka szavait ismétli. A gy. azt hiszi, hogy saját hangját hallja, és megismétli a szavakat ;)
♣ más praktika beszédösztönzésre: a nyelvet mézzel, sóval, tömjénnel és lehelletnyi édesgyökérrel kell bedörzsölni
♣ " ebben a kérdésben a nők rendelkeznek a legtöbb tapasztalattal" :)
Kölcsönös kapcsolatok a gyermekek és a felnőttek között
♣ hangokra, mosolyokra, mozdulatokra nem csak értelmi és érzelmi fejlődésükhöz, hanem puszta életben maradásukhoz is szükség van! (altatódalok jelentősége - segít a fájfalom enyhítésében)
♣ gondozó személy gyakori cseréje: traumát okozhat, pszichomotoros vagy verbális visszamaradottsághoz vezethet
A csecsemő és a járni tanuló kisgyermek (érzékelése és felismerése)
♣ képzőművészetben: korabeli festményeken, szobrokon kicsinyített felnőttként (Aries szerint nem vette észre, nem ismerte őket a kor), DE: kéziratok illusztrációin, Karoling, Ottó-kori és román művészetben, majd a gótikus művészetben is megjelent a gyermekábrázolás
♣ 13. szd.-tól: mi gyermekfelfogásunkat megközelítő kisgyermek-ábrázolás (Jézus képi megformálásai)
♣ gyönyörűszépnek írták le őket, nőkre vonatk. melléknevekkel illették őket (tiszta, fehér bőr, rózsás vagy liliomfehér arc)
♣ a gyermek fontosságának rituális megnyilvánulása: 14. szd.: Keresztelő Szent János ünnepének (júni 24.) estjén a szülők bölcsőstül kivitték gyermekeiket az utcára, zöld ágak közé tették őket, aki megnézte gyermeküket, édességet adtak :)
♣ parasztasszonyok: hátukra erősített kis bölcsőkben vitték a földekre a gy.-et
2-től 7 éves korig
♣ kevesebb tanács erre a korra (halálozás kisebb arányú, testi gondozás is egyszerűbb)
♣ napi/legalább heti néhányszori fürdetés + élénkítő tornagyakorlatok (csak egyszerűek, élvezetesek > végtagjai még gyengék)
♣ nehéz étel, bor nem alkalmas
♣ 1 évtől: ingben: alsónadrág nélkül (széklet ürítésé szempontjából célszerű > szobatisztaságra szoktatás nélkül, saját ütemükben, utánzással lettek szobatiszták), majd: madzaggal megkötött alsónadrág
♣ nyílt összeütközés helyett: figyelem elterelése (de ha nem ártalmas, megkaphatja az óhajtott tárgyat)
♣ sérülés: a dajka tegyen úgy, mintha bosszút állna a sérülést okozó tárgyon és vigasztalja a gyermeket apró ajándékokkal
♣ nagyobbacska: korabeli gy.-kel JÁTÉK (+ tanács: alkalmazzanak fiatal pesztrát a dajka mellett: szókincs, játékok) > a játék (szabadtéri) szerepének felismerése (testi, lelki fejlődés, pozitív versenyszellem serkentése) > szabadtéri csoportos játékok, természetes anyagokkal kinti, benti játékok; játékszerek: csörgő, hintaló, falovacska, építőkocka, csont, labda, karika, agyagmadár, baba, stb. (173. oldal)
- "Egy kiscsirke beleesett a verembe, és megfulladt. Az anyja kivette, és játékszer gyanánt odaadta a gyermekének. (A gyermek aztán egy szenthez fohászkodott, aki életre keltette a csibét ;))"
- "A szülők játsszanak a gyermekkel, szándékosan veszítsék el a játszmát, azután siessenek a házi kápolnába, és imádkozzanak." :D > a bajban Istenhez kell fohászkodni + Isten a veszteseket is szereti
♣ nevelési célzatú mesék (múltról is), énekek
♣ plébánosok intése: balesetektől való védelem, keresztelés, 3 legfontosabb ima (Miatyánk, Üdvözlégy, Hiszekegy) átadása, reggeli, esti keresztvetés + didaktikus szerzők: Isten és felebarátok szeretete
♣ gy.: ártatlan, sebezhető <> értelem, jó/rossz közti döntés hiánya - csak anyanyelvére tanítható + testi erőnlét (életben maradás)
♣ szélsőséges vélemény (15. szd.): 3-25 éves korig senki (anyja se) csókolja, ölelje (innentől kezdve - 3 éves - lehet verni is)
♣ elmélet: 7 év után ne aludjanak együtt kül. nemű gy.-ek> gyakorlat: a társadalom egyik rétege se különítette el őket. (összezsúfolódva éltek, sőt, gyakran meztelenül aludtak: munkás családok > a szexualitás sem volt tabu; gyermeki szexualitás, káromkodás: mulatságosnak tartották)
>>>> az emberek nem tették magukévá a prédikátorok és didaktikus írók intelmeit...
♣ penitencia kiskorúak megrontásánál: az ilyen férfi soha ne beszélhessen gyermekkel!
Iskolakezdés
♣ 7 éves kortól (5-6 év: otthon: apától / magántanítótól; világi egyházi szolgálatra ill. kolostori életre kijelölt gy.: verés, órákig tartó tanulás 5-6 évesen)
♣ jutalmazásos tanítás: pl. a betűket gyümölcsből/ édességből rakják ki > megehetik, ha sikeres
♣ a gy.-nek csak kis hányada tanult meg olvasni (még kevesebb írni is)
♣ rosszalkodásukat türelemmel fogadták
♣ elméleti stúdiumok: csak 14 évtől
♣ parasztok: kicsiket dicsérik, nagyokat eke szarva mögé állítják <> nemes gy.-ek: szolgákkal étkezés kényszerűsége, csak felnőtt korban dícsérik őket.
A szentségek felvétele
♣ bérmálkozás: nem volt meghatározva, mikor szolgáltatható ki; gyógyító erő > mihamarabb; csak a püspök > székhelyén nehezen volt elérhető, gyakran később került csak sor rá
♣ többi szentség: 7 év fölött
Erőszak, verés, megfélemlítés
♣ javaslat: gyengédség. gyakorlat: "kontrollált verés" és testi fenyítés.
♣ " aki kíméli a vesszőt, elkényezteti a gyermeket"
♣ a társadalom egésze erőszakos (feleség verése > sokszor a gy. is megsérült), indulatos, érzelmileg éretlen emberek száma nagy
(részegesek, erkölcsi fanatikusak, gyermekbántalmazást átélt szülők)
♣ a verés magánügy (kevés feljegyzés)
♣ megfélemlítés: fegyelmező eszköz: rémisztő teremtmények, rajzok > ha nem viselik jól magukat, értük jönnek, felfalják őket
Jelenlét, részvétel a felnőttek tevékenységeiben
♣ "Mihamarabb hozzá kell szoktatni a felnőttek társaságához, nehogy úgy viselkedjen, mint egy félénk és szégyenlős vidéki bugris" (pl. templomba is vigyék el őket)
Apai, anyai szerepek
♣ Isten a gyermeket megőrzésre adta a szülőknek, felelősek értük (megosztott)
♣ fattyúgyermek esetén: apa kötelessége! (fizetésre kényszerültek)
♣ 7 éves korig: anya felelőssége, utána: fiú gyermek: apáé (értelmi fejlettség, tanulási képesség elérése), lány gy.: anyáé!
♣ anya: keresztény életre nevelés: fiát, lányát egyaránt; gy. egészségének, testi épségének megőrzése; érzelmi kötelék, személyiség formálása
♣ apa: nevelés, eltartás (késő kpkori itália: a férfiak 30 évesen nősültek;
városi munkások, parasztok körében többet vannak otthon; gy. betegsége, balesete esetén: az apa vitte a gy.-et a szent sírjához; gazdasági-kultúrális, társadalmi szerep is: gyakran (távollét, halál miatt) az anya vállalta ezt a szerepet is
♣ beszélni tanító asszony: szóbeli hagyományok, népi kultúra (mesék, történetek, dalok), első világkép formálása
(♣ lázas gyerek: tetőre/ kemencébe tették > anya felelt érte)
♣ szegényebb családok: éhínség idején: nők: vakság, csontelváltozás, meddőség (éhezés miatt elmaradó vérzés)
A keresztszülők
♣ kellő időben keresztény hit alapjait tanítják meg a gy.-nek > tisztában kell lenni a hittételekkel > elmulasztása bűn
♣ általában barátok (ajándékozás > sok keresztszülő > haszon > de: egyház csökkentette ennek számát )
♣ Anjou dinasztia alapítójáról szóló történet (190. old.)
A kisgyermekek megfigyelése
♣ középkori irod.: sztereotíp leírások: szép, csinosan öltöztetett gy., aki azt mondja, amit a felnőttek elvárnak tőle
♣ William Marshal udvarmester életrajzi költeménye ("még mindig meg van a kalapács és üllő, amelyekkel nála különbet is lehet kovácsolni" - gy.-ek iránti közöny bizonyítéka)
-- ezt meg kéne keresni, el kéne olvasni :)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése